Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
  • Z čeho se vyrábí pneumatiky?

     

    Gumu, jako jeden z hlavních produktů ropy, můžeme vidět na každém kroku. Mazací guma, podrážky, gumovky, ploutve, těsnění, prezervativy a v automobilovém průmyslu především pneumatiky.

    To, že jsou pneumatiky vyrobené z velké části z gumy, je samozřejmostí. Guma je jako materiál pro výrobu pneumatik elastická, ale zároveň tvrdá a levná. Hlavní přidanou hodnotou je způsob výroby a další použité materiály, ze kterých se pneumatiky vyrábí. Vznikají tak druhy vhodné pro nízké teploty, vysoké teploty, do sucha, do deště a další. V seriálu Formule 1 právě pneumatiky a jejich složení velmi silně rozhodují o průběhu závodu.

    První pneumatiky, pokud jim tak můžeme říkat, byly vlastně jen pruhy kovu, které obalovaly dřevěné kolo. Kov se zahřál, omotal kolem středu a prudce zchladil. To způsobilo opravdu pevné přilnutí. Kolem poloviny 19. století se objevily první plné gumové pneumatiky. Přibližně ve stejnou dobu došlo také k vynalezení její vzduchem plněné podoby. Koncept navržený v roce 1845 Robertem Thompsonem ze Skotska se však neuchytil, kvůli své malé výdrži.

    První hojně využívaná, klasická, vzduchem plněná pneumatika podobná té dnešní byla vynalezena irským veterinářem Johnem Boydem Dunlopem v roce 1888. Ten ji vyrobil pro kolo svého syna, kterého z ježdění po kamenitých cestách často bolela hlava. První pneumatiku pro automobilové vozidlo pak vyrobili bratři Michelinové a použili ji při závodě z Paříže do Bordeaux v roce 1895. Závod sice nevyhráli, ale vzbudili pozornost, která vedla k postupnému ústupu starého typu "tvrdých" pneumatik.

    Primární složkou pneumatiky je guma (cca 40 %), a to jak syntetická nebo přírodní (z počátku hlavně přírodní). Přírodní se získává zpracováním pryskyřice ze stromu gumovníku, zatímco ta umělá se vyrábí z polymerů, které obsahuje ropa. Další složkou ropy, která je hojně zastoupena, jsou saze (cca 30 %). Tyto dvě složky společně se zpevňujícím materiálem (vlákna kovu nebo látky) představují základ pneumatiky. Další použité chemikálie (síra, oxidy zinku aj.) se přidávají pro určení povahy celé směsi. Například závodní pneumatiky mají vysokou přilnavost, ale rychle se opotřebují, zatímco běžné pneumatiky nejsou tolik přilnavé, ale vydrží mnohem déle. Důležité samozřejmě není jen složení, ale i vzorek, vnitřní tlak a další vlastnosti.

    Díky stálému zlepšování výrobních postupů a použitým materiálům mohou mít některé z dnešních pneumatik dojezdovou vzdálenost i přes 100 000 kilometrů. Také jízda na ledu nebo vodě je díky nim bezpečnější a neopotřebovaný vzorek může často zachránit i lidský život.

Tvůj komentář

Vyplň všechna políčka Děkujeme za váš komentář Přidej
Lab Blog

Archiv záznamů

Nejnovější záznamy

ZÍSKÁNÍ
NOVÉHO HESLA

Błędny adres e-mail Na tuto e-mailovou adresu bude odeslán odkaz s novým heslem pro vstup do systému. Odkaz odeslán na uvedený e-mail.